En helt vanligt Tisdag.


............ men jag är ledig idag och att det är skönt med en bara vara dag.

Förra veckan fick jag någon konstig jul inspiration och ja jag vet att man
inte ska sätta fram de förrän denna helg som kommer men eftersom jag
jobbar nästan varje helg så tänkte jag att ... va fan, när jag ändå är ledig.

Styrde bilen mot Rusta och där inhandlade jag en massa roliga nya julljus
både in och ut fast man har hur mycket som helst sen innan så är det kul
med lite nytt.



Denna köpte jag till bron, synd att det lämnades 30 cm på båda sidorna
men den var fin ändå, man får inte de alltid som man vill :-))

Sen styrde jag till Ikea, bara för att strosa lite och kika vad dom hade
för julsaker men jag kom hem med något helt annat än julsaker.


          


Ett sånt sött databord, precis vad jag behöver för min laptop går så
varm när den är i soffan och jag var så glad att den fanns i rött :-))
Och ni ser även mina super duper tjocka filtar som jag köpte på Jysk,
som är så underbart tjocka och sköna så nu vet ni var jag tillbringar
min tid hemma :-)) myser i soffan med laptopen under filten.

Idag blev jag så sugen på den maträtt som Tina lagade i sitt program
igår, jag brukar inte se de men bara för att Mark Levengod skulle vara
med så tittade jag och tur var väl de för mina familje medlemmar för
idag vankas de gott bankat kött och vitlöks tomater .... och egen hemma
gjord bearnaes sås eller hur de nu stavas, hoppas de blir gott.



Dock ingen julfeeling utan en massa godis och is choklad :-)) och en
massa tända ljus, oj det är så mysigt.

Nä nu ska jag doppa lite pepparkakor medans jag väntar att köttet
marineras klart, jag har bankat fläskfilé så att den blev ganska platt
sen har jag strukit ett lager grön pesto och creme fraisch och sen
la jag parmasan skinka över och lite färsk koriander och sen rullade
jag ihop den och skar dom i mindre bitar så nu ligger dom i kylen
och gottar sig ......... sen är de dax för brak middag ... hoppas jag !!


Nu så, nu har den stått och gottat sig ett stund i kylen.



Så här ser de ut när dom är färdig skurna, dom har fått stå 2 timmar
i kylen så det hinner suga in lite smak.



Här är tomaterna och väntar på att få åka in i ugnen, har strött lite
farin socker på dom och vitlöksklyftor runt om och lite olja.



Ner med köttet i stekpannen, nån minut på varje sida och sen åker dom
i ugnen med tomaterna tills klyft potatisen är klar.



Den färdiga hemma gjorda bea såsen :-))



Voila ............ det var supergott :-)) tomaterna gick tyvärr sönder lite
men dom var jättegoda ändå och köttet var starkt och kanon .... men
det som nästan var godast var såsen .-))

Nä nu ska bastun värmas och jag ska koka lite kaffe och lata mig
i soffan med mina underbara filtar.

Ha de så bra tills nästa gång.

Kommentarer:

1 Anna:

Nä men vad fint du hade gjort hemma och vilken mat!!! Fan vad flitig du är, när jag och Danne är på två blir det nått snabbt :) skulle vi inte ha små ungarna så vet fan om jag skulle göra nått avancerat alls.



Garvar, hade de städat bra? tänkte eftersom jag eller inte varit på sportbaren än så vad vet vi jag kanske oxå synar toerna ordentligt :) Vi ska ju ha p-fest och det brukar bli rätt blöt på dom så det skulle inte alls förvåna mig!

2 Anna once again:

Men hörru det där med dreads kväll låter fint. Idag är både jag och Danne ledig så om du kan skulle det gå. Börjar jobba imorgon (lång tur) och så är det kvällar tis, ons tors, ledig fre men då jobbar Danne kväll, lördag ska vi på julfest. Men tis, ons och fre kan jag på dagarna före 15. Men då måste vi vara hos mig. Hur ser denna vecka ut för dig?

3 Kajsa:

Men herregud så god mat du gjort! Att du är duktig! Och julfint har du åxå! Den var jättefin fast det fattades lite i kanterna, den behöver inte vara ens längre den så så perfekt ut ändå!

Kommentera här: