Lördag kväll.

Och man är nästan precis hem kommen från jobbet :-) ... det är det enda tråkiga
med mitt jobb, att man är hemma så sent så man har ingen kväll utan man kommer
hem och sen är de nästan dax att hoppa i bingen för man ska upp igen nästa dag.

Idag har jag gjort de igen ...... tagit jobbet med mig hem, kan inte låta bli ...... som Tobbe
säger - Du får snart byta jobb !!!!
Vi fick in skrattduvor, 3 st ... inget bra tal när det gäller djur och två av dom var ju ett par
så vi satte dom i olika burar så att paret skulle få vara ifred och den ensamma duvan med
undulaterna. Allt gick bra TRODDE vi tills vi några gånger hade sett att den sitter på golvet
och jag var och lyfte upp den på pinnen och tänkte inte mera på det .... när jag gick in igen
satt den igen på golvet och då såg jag att undulat jxxxxxlarna hackade på den .... jag blir
så arg när jag ser sånt så fort tog jag bort den och satte den i vårat rum bakom djurrummet
i en tom bur men den såg så klok och ledsen ut så jag var tvungen att ta hem den :-)
Den är så tam, snäll och har lite roliga ljud för sig och jag har beställt en hona till honom
för nog ska dom vara två. Helt suverän fågel, här har alla som vill ha en fågel som inte kan
bita, lugn, snäll .... .jätte gosig ...... den ultimata nybörjar fågeln.

           

Här har jag installerat den i Charlie och Märtas bur i köket, den är ju tom eftersom dom är
ju ute ..... den här lilla mannen kommer upp på handen direkt man sätter in den och
den är inte alls rädd ..... 5 månader gammal ..... helt underbar :-) men jag lovar att den bara
är på kollo här hemma, den får åka tillbaka till jobbet när allt är grönt och att den inte behöver
sitta ensam eller bli mobbad.

Lite info:

Skrattduvor måste vara världens mest förbisedda sällskapsfågel....

Att undulater och annat kan vara så populärt och skrattduvor inte alls populära måste
helt enkelt ha med att göra att folk flest inte fått veta vad en skrattduva egentligen är...??!


Det är en liten duva, under hälften så stor som stadsduvor. Den är snäll och trevlig och blir
100% tam. De älskar att sitta på och intill en och de njutar av att bli kliade. Skrattduvan blir
tjugo år gammal. De skräpar verkligen minimalt eftersom de alldrig skalar sina frön så som
ex undulaterna gör.


Inga fröskal och nästan inga lösa fjädrar, inga små i alla fall. De biter inte sönder tapeter och
blommor (det KAN de helt enkelt inte) de skriker inte utan har sitt lugna kutter och sitt skratt.


De har ett helt vidunderligt dovt duvkutter som verkligen är rogivande och vackert och så har
de skrattet... Och vilket skratt!  det låter precis som en människa i allt från fnitter, skratt till
riktiga hånflabb.

Ingen kan undvika att gilla dem, och de kostar inte mer än en undulat.

De äter pracis samma frö och kostar minimalt att ha.


Oftast är de till och med billigare än en undulat...


Och... har du sniffat på en duva nån gång? hehe de doftar ljuvligt!




Dredsen "fyller" snart 5 veckor och jag är fortfarande lika nöjd om inte nöjdare :-)



Sist men inte minst så måste jag visa min älsklingsmat ..... finns inget godare och
detta har jag levt på hela veckan.



Lax lax lax .... med sallad och en massa feta ost och min sås bara är Creme Fraische
med stenbitsrom .... finns inge godare :-)

Nä nu är det kaffe och lite sommar kryss ..... för att sen lägga sig för en ny
dag i morgon.

Ha de bäst !!!

Kommentarer:

1 kajsa:

Vi har haft två skrattduvor en gång i tiden! Mysiga fåglar! Vilken lyxmat du smaskar i dej till vrdags...

Kommentera här: