Semestern över för den här gången.

Hej hopp allihopa !

Trist med regn idag  men efter regn kommer väl sol sägs de ju.

Nu har våra två veckor i Turkiet gått och jag säger då det .... varför har man
alltid åkt en vecka innan ? Man har ju inte varit klok, från och med nu sätter
jag inte ett öre på en resa som är en vecka. Det var så skönt att bara få vara
i två veckor, man lever och är helt annolunda än när man är en vecka ,,, nu
behövde man inte stressa med något utan tog dagen som den kommer och
handen på hjärtat nog hade jag kunnat lulla på där en vecka till utan några
som helst problem. Vi har haft det jättebra och skönt och framför allt VARMT
och så har vi ätit gott så man har nog ökat på några centimeter runt magen
under dessa veckor men det var de värt :-)

Första veckan låg väl tempen på 26-30 och de var behagligt och skönt men
det blev varmare och varmare hela tiden så dom sista dagarna var det 32-36
grader men eftersom vi bodde på stranden så var det bara att hoppa i vattnet
så det var bara skönt. Ska försöka sammanfatta resan med lite bilder så ni
får se hur bra vi har haft det.

Turkiet ..... here we come :-)

Bild från balkongen.

En till.

Hotellets baksida, den mot havet.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att gå på en av våra favvo restauranger
Aspendos, här dansar och spexar dom som dom alltid gör, och så god mat
har dom så det är ett måste om man är i Alanya.



Första ölen slank ner av bara farten, den satt som en smäck ska jag tala
om för er.



Här dansar dom fortfarande men det man inte ser på bilden är att dom
har sugrör som mikrofoner, ni vet såna som kändisarna har som går bakom
örat :-)



En av dom dasanta servitörerna :-)



Jag var så hungrig när vi kom fram dit på kvällen så jag glömde helt enkelt
att knäppa kort på den fina mat talriken men så här ser efterätten ut :-)



Vi har badat ..................................



och badat .............................



............. badat mera !



Här står pojkarna och beundrar vågorna som var just den här dagen.



Här tar pojkarna sats så dom kommer ner i rätt tid i vattnet för den här
dagen är det så stora vågor så man måste hoppa i rätt så man inte spolas
upp på land igen .... som jag gjorde sist vi var där. Vågen tog fast mig och
innan jag visste ordet av det så satt jag på stranden på en farbrors handduk
och han tittade på mig och skrattade för jag hade sand upp i hela hårfästet
och bikibrallorna var som ett stenrös :-)



Gäller att vara beredd när den kommer ........................



så man hinner hoppa in i den eller dyka under den.



Svanhopp :-)



In i virvlarna :-) tänk vad det kan vara kul att bada.

Har vi inte badat så har vi ätit, tror nog att midjemåttet har ökat rätt markant
under dessa två veckor :-) men det var de värt vill jag lova.



Ett vitlöksbröd för tre personer ..... mumsfillibabba säger jag då bara.



Turkisk pizza, ser inte alls god ut jag vet men fy bubblan vad den är god.



En stor kall Efes och deras vitlöksbröd med dessa goda såser.



Döner kebab, oxå ett måste i Turkiet ... denna var nog 40 cm lång och
kostade 15 kr. Jättegod lunch och billig. En kall öl givetvis till :-)



Gottgottigottgott.



Det här är den starkaste pepparstek jag någonsin har ätit, herregud hela
tungan domnade bort. Men god var den i alla fall.



Här är stället som serverar den starka pepparsteken, ett jättemysigt ställe
på gatan nedanför den så kallade storgatan. Det var så lugnt och trevligt
ställe att sitta på så här gjorde vi ofta våra stop.



Här är bossen på det mysiga stället och han pratade svenska så vi satt
ofta och pratade med honom, det är så kul att höra hur andra har det och
hur dom bor o.s.v och jag måste säga att det går framåt i Turkiet.



Han som jobbade där, en jätte trevlig och rolig kille.



Tobbe ser ganska mätt och belåten ut.



Här hjälper han Jeppe att välja en god drink och det slutar inte alltid som
man har tänkt sig ............................



Så här såg det ut framför min näsa när dom var klara :-) nåja nog drack
jag men inte alla ..... den blåa med paraply fick Jeppe och ölen tog Tobbe
men resten tog jag själv banne mig ... är det semester så är det. Ni ser alla
som tror jag är nykterist ... jag är inte det 365 dagar om året :-)



En och annan sån här slank ju oxå ner under dessa veckor :-)



Inte bara för mig då ..........

Vi var ju hurtiga oxå, vi tog 3-5 timmars promenader varje dag så vi kan
nog varenda kvarter och knut i Alanya nu så jag kan vara er levande GPS
om ni är på väg dit :-)



Tänk om man fick sånt här att växa hemma på gården.



Träden till vänster på bilden är benjaminfikusar, helt sjukt att se dom som
stora träd när man slåss om dess överlevnad hemma i köksfönstret.



En fin park intill vårt hotell.



Såg rätt många såna här oxå, det var som lite poppis att ha en goja utanför
sin butik eller i restaurangerna .... jag ville bara säga åt dem att - Aj aj aj
vad små burar dom har !!! Men dom har ju tyvärr inte samma regler som vi
om dom ens har några regler överhuvudtaget, men alla fåglar verkarde bli
bra skötta och dom var alla så snälla och tama så det var bara att sticka in
handen och klia dom. Reagerade över att dom hade så GULA ögon ... mina
har ju vit vita men alla dessa hade gult där mina har vita. Måste vara solen
eller klimatet som gör det.



Jeppe lite smånöjd över sina nyinköpta solbrillor som han prutade ner
rätt rejält. Detta var andra paret han köpte ... och inte nog med det så var
nog Jeppe den som shoppade mest. 4 byxor, 8 t-shirtar, 1 par vita Nike skor,
2 tjocka Hoodisar, strumpor i massor, leksaker till sina småsyskon jaaa har
säkert glömt nåt men han shoppade loss som bara den. Tobbe ligger på
2.a plats och jag sist i shopping racet :-)



Ett bränt lår här mitt i allt ... ha ha ha. Jesper ville visa sin smärta .-)



En bränd näsa :-)



En sak till som man ska passa på att göra är att gå till en barberare som
tar bort allt med en sån där riktig kniv.



Efter att Tobbe fått sin rakning så ville även barberaren göra Tobbe lite "hip" :-)



En trött son efter dagens övningar.

Vi har inte bara solat ätit och shoppat, vi har varit lite busiga oxå :-)



Hmm ..... spännande, vad är det här får butik :-) Jesper har ju tjatat om att
få göra en kobra tatuering  så Detur hade en tatueringsshop som dom
rekommenderade så vi gick dit och kikade. Man kan ju vara lite nojjig om
att göra det utomlands men jag måste säga att det var renare och snyggare
än alla som jag varit hos här hemma i Sverige :-)



Sagt och gjort, efter ha diskuterat med tatueraren hur han vill att kobran
ska se ut så satt mallen på armen ... munnen skulle vara lite öppen och
ögonen och tungan skulle vara röda.



Här sätter dom igång, liiiite ont gjorde det nog allt tyckte Jeppe och hela
tatueringen tog ca 2 timmar.



Det färdiga resultatet .-) Jesper var jätte nöjd och det är ju huvudsaken.

Men inte kunde ju jag vara sämre, så "kärringen" satte sig oxå i stolen
och nu var det höger underarm som skulle få sina hundtassar :-) jag har
ju gojan på vänstersida så något måste ju pryda den högra.



Här sitter mina 4 små hund tassar som snart ska präntas dit för evigt.



Jaha, då sätter vi igång då :-) min lilla sprätt till tatuerare var jätte gullig han
frågade gång på gång om det gjorde ont och om jag satt bra.



Det färdiga resultatet, en tass för varje hund :-) lite dålig bild men dom är
rätt små och dom är jätte söta så jag är nöjd. Han var väldigt noga med att
det måste vara klor med för annars är det katt tassar :-)



Inne hos tatueraren, fint och rent och fräsht.

Så gick våran 2 veckors resa och vi har haft de så bra och jätte kul. Men hem
resan var ganska lång, bussen hämtade oss kl. 23.00 på Torsdag kväll och
bussresan till flygplatsen tog ca 2 timmar så vi var där vid 01.00 och flyget
hem skulle gå 03.30 turkisk tid. Flygresan gick bra, kunde väl små vila lite
men inte sova men vi landade i tid vid 07.00 i Skellefteå och sen gasen i
botten mot Luleå och hämta hem mina älskade 4 benta som varit på pensionatet
Svedjebacken.

Jag rekommenderar det starkt, så trevlig tjej och hon tog hand om hundarna väl.
Och när jag kom dit med bilen så var dom TOKIGA ....... så det var kärt återseende
för det är första gången som jag har varit utan dem i 2 veckor och första gången
jag lämnar bort dem. När dom hoppade i bilen var de som att luften gick ur dem
dom bara rasade ihop och somnade och dom sover än :-)



Katten som aldrig nästan är inne har fått leva som vildkatt i 2 veckor för Mias
hund tyckte inte om den så den var helt slut när den äntligen fick komma in.
Här sover Malte och katten som stockar ........ !! Inte lätt att ha fått sova i boxar
när man är van att sova i sängen :-) det har tagit på krafterna.



Molle har knappt stigit upp ännu och han har varit hemma i 2 dagar nu :-)



Mille som har energi för 10 hundar är levande död :-) sover sover sover.



Samma med Manne, han byter bara sov ställe men det är ingen fart  på
någon av hundarna ..... kommer dom månne att sova en månad *ler*



Det var svårt att knäppa men om ni studerar han lite noga så ser ni hur
bulig han är :-( en nackdel med att vara en nakenhund och har bott i en
hundbox ute i skogen när myggen anländer. Stackaren, men nu har jag
smort honom i några dagar så nu är dom nästan borta. Så här såg han ut
över hela kroppen ..... det stack i hjärtat.

Nä gott folk, nu ska jag fortsätta tvätta och det är inte lite det :-) men snart
är man ledig igen ..... kan som inte fatta att om två veckor börjar jag min
sommar semester men oj oj oj vad det ska bli skönt.
 

Ha de så bra tills vi ses och hörs igen.

Tjingeling  

Kommentarer:

1 Anna:

Hallo och välkommen hem :)



Vad härligt det såg ut, fyyy vad jag osså vill!! Pratat med Mia några gånger under tiden ni varit borta men hon fixade gojorna bra verkade det som. Åker ju till Luleå imorgon, ja eller idag blir det ju och gör dreadsen, fan vad spännande. Hoppas bara jag inte ser allt för lustig ut när det är så kort.



Ha det gott, lär messa dig imorgon :)

2 Kajsa:

Vilket paradis ni vart till! Jag önskar att jag åxå skulle våga mej på en resa men jag är så flygrädd... HUR känns det att bli tatuerad? Gör det mkt ont?

Kommentera här: