Yo !!

Idag tänkte jag prata om nåt så kul som dreads, de kanske inte är så många som tycker det är
ett intressant ämne förutom jag och en till som bor på Storgatan men ändå, det finns säkert
många som är lite nyfikna på dem och om ni har tänkt eller funderat på att göra såna så tänk
igen och igen och ytterligare igen ... det ser ut att vara en lätt frisyr men skenet bedrar, det är
ruskigt mycket jobb med dom för  man vill ju ha dom fina och fräscha. Jobbet börjar när dreadsen
sitter på huvudet ... först ska man plågas i flera timmar innan dom är klar och i vanliga fall är
man ju färdig när man kommer ut från en salong men det gäller inte med dreads ... det är NU
arbetet börjar, det är nu du ska "lära" håret att bli dreads, tvinga det till att stanna i korvar eller
vad man nu ska kalla dom och det är ingen lätt match. Tänkte visa lite hur en vardag ser ut
när man har dessa korvar på huvudet och Anna .... rätta mig om jag har fel :-)

Vad är då dreads ? Jo det är igentligen tovigt hår, låter lite snuskigt men det är inte så farligt
som det låter om man sköter och vårdar dom väl, har sett allt för många skräck exempel på
vanvårdade dreads och det är väl tyvärr så allmänheten ser dom oxå.

                                                

Dessa två bilder tycker inte jag är speciellt snyggt, men man får inte glömma att vi alla tycker olika
och det är väl ungefär så här som jag tror folk "ser" dreads ... lite snuskiga och att dom luktar illa.

Man börjar med att bli tuperad tuperad och tuperad och jag är ju lite håröm så det var inte skönt alls
och man ser väl ut så här ungefär när man är färdig tuperad.

                                                                    

Ha Ha Ha, inge vacker syn men det är bara början, eftersom jag inte har eget hårsvall så har dom
lagt in löshår som har tuperats in i  mitt eget hår så jag fick lite längre dreads, ville inte ha 5 cm korta
som sticker ut som antenner från huvudet :-) mitt tog ca 4 1/2 timme att göra eftersom jag satte löshår.

         

Här sitter dom då på plats efter ca 4 timmar slitade, tuperade och åter tuperande ... och som jag
skrev tidigare så är det nu arbetet börjar. Första 2 veckorna måste man nästan vara en liten snuskburk
och inte tvätta håret för vi svenskar har så  mjukt och glatt hår och då är risken att dom vill ut från
korvarna och då blir det hemskt mycket arbete att sätta in allt lös hår igen det går absolut  men kräver tid
och en massa piller göra.

Efter att dom så kallade snusk veckorna har gått så är det bara att börja tvätta, inte nu överdriva men jag
skulle väl tycka att 1-2 gånger i veckan räcker alldeles utmärkt. När det handlar om dreads så är det inte
själva korven som är huvudpersonen utan det är faktiskt hårbotten, det blir inga dreads utan en ren och
fräsch hårbotten och det är den man lägger foxus på hela tiden och det är den man måste jobba med
när jag säger att det är mycket arbete. Ska försöka förklara lite grann så ni förstår.

Allt efter att håret växer så blir det ju en utväxt ... eller hur ? och den utväxten är ju då inte en dread utan
slätt och glatt svenskt hår och det vill jag ju inte att de ska vara utan de ska vara tovigt och grann :-) och
så måste man massera botten så mycket du bara orkar och hela tiden ..... så här:

                                                   

en mycket vanlig syn hemma hos mig ... framför tv.n, när jag pratar i telefon, när jag vattnar blommar
jaaa i princip hela tiden och jag märker stor skillnad direkt i hårbotten för det fina tunna håret försvinner
och har du ca 50 dreads i huvudet och du ska göra så här ca 10 min på varenda en så förstår ni att
man blir rätt slut i handen och man kan och orkar inte göra alla samma dag. Men detta är ett MÅSTE !!!!

Sitter jag inte så där när ni ser mig och masserar min skalle så sitter jag så här:

                                        


eller igentligen så gör jag bara så här efter att jag har tvättat håret, då lägger jag i vax och snurrar och snurrar
och den sista finishen är att jag värmer dom med fönen så att vaxet smälter in i korven och då är den inte kletig mera
utan då stärker den innifrån istället. Vax behöver man bara använda dom första månaderna innan håret har
blivit van vid att vara en korv, och det är lite olika hur länge de tar alla har vi ju så olika hårtyper men några månader
i alla fall. Och jag gör detta gladeligen eftersom jag vill ha dom länge och jag vill inte se ut som en snuskburk i
skallen och det viktigaste jag vill att dom ska hållas fina. Det som att ta en hundvalp .... valptiden är jobbig men
allt efter dom mognar så blir det mindre och mindre jobb och till slut inge jobb alls men det är nog ett år bort.

Dyrt är det oxå, man måste skaffa dom rätta produkterna som man behöver för att håret ska må bra .. inte så billigt.

         

Detta är väl grundredskapen man ska investera i så klarar man sig långt, det är vax, gele, schampo, ett medel som gör
att håret tovar sig lättare, en nål att dra igenom lösa hår med och detta går väl på ca 1000 kr men det är ju drygt så
dom håller nog nästan en evighet ... allt utom gelen då som tar slut på en månad ungefär nu i början.

Sen finns det ju lite olika sprayer man kan köpa för att fräscha upp dem oxå, inte nödvändigt men bra att ha tycker jag.

                                                         
dom här sprayen/gelen lukar jätte jätte gott och den fuktar torra dreads och torr hårbotten, det finns några till men
det räcker nog med en av varje och man måste tänka på att det finns produkter för hårbotten och för dreadsen inte
alltid man sätter samma sak i båda utan dom sköts lite olika. Här ska sprayen i hårbotten och gelen i dredsen.

Så idag har jag tvättat håret och då gäller följande .... se till att håret blir torrt så fort som möjligt, om det får gå blött
länge finns risken att man börjar lukta blöt strumpa men då måste dom ha varit blöta och fuktiga länge länge och
använd ett dreads schampo, andra schampon lämnar rester efter sig och då får korven svårt att torka och får svårt
att bli hård som en korv ska bli efter X antal månader. Jag brukar ha en handduk runt huvudet ca en halvtimme
sen låter jag de självtorka en timme för att sen ta med fönen det sista så att jag känner att dom är helt torra.

Sen börjar de roliga, massera, rulla och vaxa .......... .  Vaxet ska man bara sätta i torrt hår, förbjudet att lägga
i blött för då är risken att man övervaxar och hur kul är det att gå med ett smörpaket på huvudet.

Jag vaxar dom en och en och rullar dom och det tar nog ca 40 minuter att gå igenom alla och sen fönar jag in
vaxet så vaxet smälter och åker in i korven, låter ju inte så där jätte jobbigt och detta måste jag då göra om
varje gång jag tvättar dem men man små fixar och trixar lite hela tiden med dom och sätter in  löst hår som ev glidit
ut eller gelar dom för att dom känns torra. Som sagt .... jättemycket jobb men jag älskar det :-)

Nästa gång ni kommer och hälsar på så kanske kinesen ser ut så här:





Söt va ???

Nä nu ska jag gå ut en sväng för att vänta med vaxningen till kvällen när jag ser på Tv.n
måste ju njuta av min sista semester vecka .... huga och fy vad semestern går fort och idag
ska Jesper och Antti bjuda mig på mat och de ska bli spännande att se vad som står på menyn.

Nu är även kanin ungarna leveransklara, äter och dricker som aldrig förr



får plocka gräs flera gånger om dagen i min hink åt dem för dom äter som
hästar, så om ni vet av någon som vill köpa en söt och snäll kanin och som
är van att vara ute så är det bara att slå en signal .... är ju liiiite kräsen vart
dom hamnar och att dom får det bra.

Ha de bra alla vänner och hoppas ni blev lite klokare vad som gäller med korvar i håret :-)

Tills nästa gång

Kommentarer:

1 Anna:

Jag har oxå tittat på jsut dom bilderna av taskiga dreads, men visst är den där riktigt feta dredsen äcklig! Hur jag mådde illa när jag såg den, tänka bara på vad den ska väga!

Tycker det lät som en alldelens perfekt beskrivning av vilket jobb vi har med håret :) Mycket jobb men ett kärt sådant. Jag rullar oxå överallt, får jag händerna frit på affärn typ 30 sec så har jag hunnit palmrolla ett par stycken :)



Idag har Danne limmat nålen jag fick av dig så jag ska nog använda den nästa gång annars har jag snart spettat varenda finger jag har på vänster hand!

Kommentera här: